روش استفاده از مقاومت پتانسیومتر

ICF_chart -ICF_Schematic - Potentiometer - روش استفاده از مقاومت پتانسیومتر
روش استفاده از مقاومت پتانسیومتر، در این مقاله قصد داریم سه روش استفاده از مقاومت پتاسیومتر به جای مقاومت مولتی ترن و یا بصورت دقیق تر سه روش ایجاد تقسیم…

روش استفاده از مقاومت پتانسیومتر، در این مقاله قصد داریم سه روش استفاده از مقاومت پتاسیومتر به جای مقاومت مولتی ترن و یا بصورت دقیق تر سه روش ایجاد تقسیم ولتاژ دقیق با استفاده از 2 عدد مقاومت مولتی ترن باهم بررسی کنیم.

تنظیم پتانسیومتر بزرگ و کوچک و هردو
در بیشتر پروژه های الکترونیک یا در مقیاس کوچک و یا در مقیاس بزرگ میزان پتانسیومتر را تنظیم میکنیم اما وقتی نیاز به تنظیم هر دو باهم داشته باشیم چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

به عنوان مثال، رویکرد استاندارد استفاده از پتانسیومترهای 10 دور با دقت بالا است که ارزان و مقرون به صرفه هستند، اما گاهی اوقات به سختی در مقاومت مورد نظر یافت می شوند.
یکی دیگر از اشکالات این است که آنها اجازه نمی دهند در زمان بحرانی، تنظیم را خیلی سریع کم کنند.
هر فردی که با منبع تغذیه بالا کار می‌کرد دیر یا زود یاد گرفت که در آمپر یا ولتاژ بالا، چیزها خیلی سریع می‌سوزند و ممکن است با این مورد مواجه شوید که مجبور شوید خیلی سریع محدودیت ولتاژ یا جریان را ببندید.

راه حل

یک راه حل ممکن اضافه کردن پتانسیومترهای درشت/ریز جداگانه است که به صورت سریال (یا اتصال I شکل) روی هم قرار گرفته اند. می توانید از پتانسیومترهای استاندارد (خطی) استفاده کنید که ارزان هستند و در مقاومت های مختلف موجود هستند.

استاندارد درشت/ریز در اتصال سریال یا I شکل پتانسیومتر
آرایش معمولی درشت/ریز این اشکال را دارد که تأثیر مقاومت ریز در یک انتهای مقیاس صفر است و مقاومت کلی آرایش سریال برحسب مقدار پتانسیومتر ریز متفاوت است.
در نمودار زیر به راحتی می توانید ببینید که این پیکربندی دارای محدوده تنظیم خوب و تقریباً خوبی است. 10% در انتهای بالا اما صفر در انتهای پایین. خطوط آبی ولتاژ در خروجی div(ider) را در رابطه با ولتاژ ورودی برای 0٪، 50٪ و 100٪ تنظیم خوب روی تنظیم درشت (در درصد) نشان می دهد. خطوط نارنجی، مقاومت کل پیکربندی را برای تنظیم خوب 0، 50 و 100 درصد نشان می دهد

ICF_Schematic - Potentiometer - روش استفاده از مقاومت پتانسیومتر
 

محدوده تنظیم دقیق بر روی تنظیم درشت برای پتانسیومترهای درشت/ریز I شکل معمولی

ICF_chart -ICF_Schematic - Potentiometer - روش استفاده از مقاومت پتانسیومتر

توسعه پتانسیومتر های دوگانه (استریو ) با اتصال سری
ICF_chart -ICF_Schematic - Potentiometer - روش استفاده از مقاومت پتانسیومتر

شما می توانید با استفاده از یک پتانسیومتر دنده دوگانه برای قسمت ریز، یک تنظیم خوب 10٪ خوب انجام دهید و یک دنده را در بالای پتانسیومر درشت و نیمه معکوس زیر آن وصل کنید. مقاومت کل حتی با این رویکرد هوشمندانه تغییر نمی کند. تنها اشکال در قیمت و در دسترس بودن پتانسیومترهای دنده دوگانه باقی می ماند.

استاندارد درشت/ریز در اتصال H شکل پتانسیومتر
راه حل سوم که هزینه کم تر،جلوگیری از در دسترس بودن پتانسیومتر دنده دوگانه، با بستن مدار به صورت H وجود دارد. اما این اتصال ایرادی دارد که مقاومت کل به طور غیر خطی تغییر میکند. در شکل زیر مقاومت R5 ,R6 مقاومت ثابت و بدون پتانسیومتر است.

ICF_chart -ICF_Schematic - Potentiometer - روش استفاده از مقاومت پتانسیومتر

فروش انواع قطعات سخت افزاری در فروشگاه پیشگوشتی

ثبت سفارش طراحی و یا تعمییر قطعات الکترونیک

2 دیدگاه. Leave new

  • سلام من مولتی ترن های 100 کیلو روی بردم هست و میخواهم با سری کردن دو ولوم 10 و 1 کارم را در درست کنم آیا این درست است؟

    پاسخ
    • با سلام
      پیشنهاد میکنم از یک ولوم 100 کیلو برای تنظیم کردن مقدار کلی و یک ولوم 1 کیلویی برای تنظیم دقیق استفاده کنید. نتیجه بهتری بدست می آورید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست